osobnosti
Jaký by to byl časopis o tanci, kdyby se v prvním čísle nezmínil o tvorbě našeho nejlepšího a světově nejuznávanějšího choreografa Jiřího Kyliána. Příležitost je to vhodná i z toho důvodu, že Jiří Kylián dne 15. 12. 2000 v Sále Bohuslava Martinů v budově HAMU obdržel na slavnostním zasedání umělecké rady AMU titul Doctor Honoris Causa za celoživotní dílo.
Týden
nato (21. 12.) byla v rámci projektu PRAHA 2000 Evropské město kultury uvedena v Národním
divadle v Praze premiéra dvou starších choreografí Jiřího Kyliána – Dítě a kouzla (hudba Maurice Ravel) a Sinfonietta (hudba Leoš Janáček).
A
ještě do třetice. Magazín MF DNES + TV svět zveřejnil v posledním prosincovém
čísle seznam 100 elitních Čechů podle hlasování čtenářů. Jiří Kylián se
umístil na 66 místě. Panu Kyliánovi samozřejmě ke všem úspěchům
gratulujeme! Plynoucí taneční básně Jiřího Kyliána
Poohlédneme-li
se zpět do taneční historie a budeme-li hledat význam slova choreografie, dozvíme se,
že původně šlo o umění znázornit zvláštními značkami taneční kroky, tak jako
jsou tóny zaznamenávány do not. Choreograf byl člověk, který toto umění zápisu
ovládal. Teprve v našem století získává slovo choreografie nový, kvalitativně
vyšší smysl. A totéž platí i o choreografovi. Choreograf utváří pohyby těla v prostoru
a čase zároveň.
Jedním
ze světově proslulých choreografů, který mistrně spojuje pohyby lidského těla s hudebními
tóny, je Jiří Kylián. Čech žijící v Nizozemí. Ve svých choreografiích
dokáže vytvořit harmonizující jednotu
mezi charakteristickým rozvíjením plynoucího pohybu a emocionálním proniknutím pod
strukturu hudební partitury. Jeho tanec k nám spolu s hudbou promlouvá řečí,
které třeba nerozumíme, ale tušíme, že je někde hluboko v nás uložena, a že
rozechvívá naše nejniternější pocity. Je to řeč, kterou nedokážeme mluvit a jen
stěží pro ni hledáme slova, abychom s ní mohli komunikovat. Přesto nás přesvědčuje
o síle umění, o pravdě, kráse a čistotě světa a nás samých.
První taneční kroky
Jiří
Kylián začal s tancem v devíti letech, v baletní přípravce
Národního divadla. Taneční umění nebylo v rodině Kyliánů něčím úplně
neznámým. Maminka Markéta Kyliánová byla kdysi primabalerínou Velké operety,
vystupující pod uměleckým jménem Rita-Rita.
V roce
1963, v patnácti letech byl talentovaný chlapec přijat na taneční oddělení pražské
konzervatoře. Jeho učitelkou klasického tance se stala vůbec první nejen česká, ale
i světová Julie v baletu Sergeje Prokofjeva Romeo a Julie (premiéra
v Zemském divadle Brno v choreografii Ivo Váni Psoty) – Zora Šemberová. Tato jedna z nejvýraznějších
tanečních osobností své doby a vynikající pedagožka podporovala mladého Kyliána i
v tvorbě choreografické. Jeho choreografická prvotina na jazzovou hudbu se
jmenovala „Devět osmin“. Pro absolventské představení (1967) si připravil „Kvartet
adagio“ na smyčcový kvartet Bély Bartóka.
Odjezd do zahraničí – Londýn, Stuttgart
Po
absolutoriu na konzervatoři získal Jiří Kylián roční stipendium v Londýně, v Královské
baletní škole. Zde studoval ve školním roce 1967/68. Dvacetiletý tanečník se
seznamoval nejen s novými a pro něj tehdy zcela neznámými tanečními technikami
a styly (Martha Graham, Maurice Béjart), ale i se světovým kulturním děním.
V té době navštívil školu choreograf a ředitel Stuttgartského baletního
souboru John Cranko, který nabídl Kyliánovi angažmá. Pro mladého ambiciózního tanečníka
to byla skvělá příležitost zdokonalovat své taneční nadání v tvůrčím
prostředí vyvíjejícího se moderního tance. Za sedmileté období stuttgartského působení
Kylián pochopil, že není tak skvělým tanečníkem, jakým by si přál být. Své
uplatnění proto hledal jinde. Od roku 1970 se začal intenzivně zajímat o
choreografickou tvorbu a hledat svůj vlastní rukopis.
Choreografické prvotiny
V roce
1970 si Jiří Kylián připravil
choreografii „Paradox“ pro Noverrovu společnost, podporující vývoj nové
choreografie a mladých tvůrců. John Cranko mu poté nabídl, aby vytvořil choreografie
pro samotný stuttgartský soubor. Vznikl tak krátký balet „Kommen und Gehen“ (Přicházet
a odejít), který mladému choreografovi otevřel cestu mezi světově uznávané umělce.
Pro stuttgartský soubor vytvořil ještě několik dalších děl. V roce 1973 postavil na
objednávku Nizozemského tanečního divadla choreografii „Viewers“ (Diváci). Představení
vyvolalo u publika i odborné kritiky nadšení a Kylián se do Haagu několikrát znovu
vrátil. V roce 1974 zde vytvořil choreografii „Stoolgame“ (Hra s židlemi),
která se udržela na repertoáru NDT dodneška. Vyvrcholením těchto hostování bylo
v roce 1975 jmenování Jiřího Kyliána stálým choreografem a uměleckým
ředitelem Nederlands Dans Theater.
Dobývání uměleckého nebe
Osmadvacetiletý
choreograf přijal nabídnutou příležitost se stoprocentním nasazením. Říká se,
že náhoda přeje připraveným. Jiří Kylián připraven byl a podařilo se mu
vytvořit z čtyřiadvaceti tanečníků vynikající kompaktní soubor, který si
získal obdiv celého světa. Umělci pomohla pravidelná spolupráce se souborem
v neustálém zdokonalování jeho rukopisu, pohybového slovníku. Vyšel z klasické
techniky, z pohybů klasického tance, ale vnesl do nich nenapodobitelnou harmonii,
lehkost a plynulost. V jeho dynamickém pohybovém tvarosloví nenalezneme efektní
samoúčelný pohyb pro pohyb, nemají v něm místo přípravné pózy před obtížnými
tanečními kreacemi. Kylián dokázal nalézt a pohybem lidského těla vizualizovat
(zhmotnit) logickou vyváženost tance (pohybu) a hudebních tónů. Inspiraci hledal v přírodě
a v lidové tvorbě, která mu poodhallila tajemství života a světa. Tajemství
tak bytostně přítomné v Kyliánově tvorbě. V roce 1978 se v americkém
Charlestonu konal Spoletský festival, jehož součástí bylo galapředstavení k 50.
výročí úmrtí českého skaldatele Leoše Janáčka. Jiří Kylián dostal nabídku,
aby přijel do USA s Janáčkovou Sinfoniettou. Choreografie byla tak úspěšná,
že Kyliánovi okamžitě zajistila světové uznání a otevřela celý svět. V témže
roce vytvořil další významné choreografie „Symphony of Psalms“ (I. Stravinský) a
„Kinderspelen“ (G. Mahler, G. Carpenter) V následujících letech si Kylián upevnil pozici osobitého umělce
tanečními díly na hudbu českých i světových skladatelů. Z té doby můžeme
jmenovat „Forgotten Land“ (B. Britten), „Overgrown Path“ (L. Janáček), „Fieldmass“
(B. Martinů), „Svadebka“ (I. Stravinský), „Stamping ground“ (C. Chavez), „Dreamtime“
(T. Takemitsu) a choreografické zpracování opery Maurice Ravela „L´enfant et les
sortiléges“. Od poloviny osmdeasátých let se
Jiří Kylián přiklonil ještě více k abstraktním choreografiím. Ani jeho předchozí
tvorba nebyla spektakulární a nehýřila příliš dějem. Nyní se však ve svých „černo-bílých“
baletech, jak si je sám pro sebe pojmenoval, obrací k samému nitru člověka, k podstatě
jeho bytí. Ve svých pohybových básních, někdy až surrealisticky podbarvených, se
snaží nalézt kořeny lidského podvědomí. Jsou to velmi osobní, téměř intimní
zpovědi hledajícího člověka. Už samy názvy leccos naznačují: „No more play“
(A. Webern), „Petite Mort“ (W. A. Mozart), „Falling Angels“ (S. Reich), „Sweet
Dreams“ (A. Webern), „Sarabande“ (J. S. Bach). Charakteristickým rysem
Kyliánovy tvorby jsou kratší balety do třiceti minut. První výjimkou bylo celovečerní
zpracování staré japonské pohádky „Kaguyahime“ (M. Ishii). V tomto baletu se
mu podařilo přenést dotyk nadpozemské krásy na zem. Kaguyahime představuje vrchol
Kyliánovy tvorby, v níž pohybově ztvárnil boj dobra a zla, lásky a nenávisti,
světla a tmy, zápas, který nás provází celým životem. Asi by to ale nebyl Jiří
Kylián, kdyby se nevyšplhal i za tento pomyslný štít a nevytvořil čtyřhodinovou
teatrální show s ohňostrojem. Mám samozřejmě na mysli choreografii „Arcimboldo
2000“. O ní někdy příště.
Nederlands Dans Theater
V Holandsku
si práce Jiřího Kyliána velmi váží. Důkazem je i vybudování prvního tanečního
divadla ve světě. V roce 1987 bylo v Haagu slavnostně otevřeno s kapacitou
hlediště 1001 divák. Více než polovinu celkového prostoru tvoří šatny, sály,
sauna, bazén a tři prostorná taneční studia. Jiří Kylián za více než dvacet let
ve funkci ředitele vytvořil tři taneční skupiny Nizozemského tanečního divadla,
známé po celém světě. Hlavní soubor – NDT 1 tvoří 16 párů, většinou nejlepších
tanečníků z juniorské NDT 2. V této skupině jsou mladí tanečníci ve věku
od 17 do 21 let. Tanečníci zde mohou zůstat pouze dva roky, poté buď přecházejí do
NDT 1 nebo odcházejí jinam. Vedle choreografií Jiřího Kyliána má soubor na
repertoáru i díla mladých choreografů z vlastních řad – např.
Nacho Duato či Paul Lightfoot. Nejmladší ač věkově nejstarší je NDT 3. Tato „mini“
skupina je složena z vyzrálých tanečníků nad čtyřicet let. Nejstarším
členem je Gerard Lemaitre (64 let). Členkou skupiny je i Sabine Kupferbergová, manželka
Jiřího Kyliána, která dříve patřila k nejvýraznějším charakterovým tanečnicím
Nizozemského tanečního divadla. Choreografie pro NDT 3 vytvářejí vedle J. Kyliána i
další světově proslulí choreografové – např. Maurice Béjart a Mats Ek
Kyliánův projekt
Jiří
Kylián přijel se svým souborem poprvé do Prahy v květnu roku 1982 na Mezinárodní
hudební festival Pražské jaro. Vystoupení souboru mělo velký ohlas jak u diváků,
tak u kritiky. V roce 1987 na Mezinárodním televizním festivalu Zlatá Praha
získalo Kyliánovo choreografické zpracování opery M. Ravela Dítě a kouzla hlavní
cenu v kategorii hudebních děl. O rok později uvedl Pražský komorní balet Pavla
Šmoka Kyliánovu choreografii Večerních písní na hudbu Antonína Dvořáka.
V následujícím roce v rámci festivalu moderního tance se ve Smetanově síni
Obecního domu představila NDT 2. Po listopadu 1989 se Jiří
Kylián ujal podpory českého tanečního umění. Jeho plány byly realizovány
v podobě „Kyliánova projektu“, který byl založen na výměně informací,
tanečníků, choreografů a pedagogů. V roce 1991 byla v Praze
v Divadelním ústavu otevřena Kyliánova nadace. Součástí této nadace byla veřejně
přístupná videotéka se záznamy Kyliánových děl, ale i s díly vztahujícími
se k historickému vývoji tance a současné podobě tohoto umění.. Provoz
Kyliánovy nadace by měl být obnoven od února letošního roku. V květnu 1992 byla na scéně
Národního divadla uvedena premiéra s názvem „Choreografie z Nizozemí“. Představení
se skládalo z děl: „Tři kusy“ Hanse
van Manena, „Návrat do cizí země“ (L. Janáček) a „Polní mše“ (B. Martinů)
v choreografii Jiřího Kyliána. Souočástí této premiéry byl videofestival
holandských choreografií s přednáškou o současném vývoji holandského tance. Projekt myslel i na pomoc našemu
tanečnímu školství. Na taneční akademie v Amsterdamu, Rotterdamu a Haagu odjeli
na několikadenní stáž vybraní studenti taneční konzervatoře. Studenti taneční
pedagogiky a choreografie AMU též mohli
poznat práci holandských tanečníků a čtyři holandští pedagogové vedli na taneční
konzervatoři v Praze a Brně hodiny technik M. Grahamové a J. Limóna. Projekt
trval od roku 1991 do srpna 1994 a nesporně obohatil náš taneční život.
Taneční básně
Jiří
Kylián v roce 1988 obdržel v Kodani za svou práci největší mezinárodní
uznání – Cenu H. Ch. Andersena nejlepšímu choreografovi roku 1987. Jeho choreografie
jsou na repertoáru mnohých světových divadel. Vytvořil novou taneční estetiku v neustále plynoucím, vnitřně bohatém
pohybu. Inspiraci hledal a stále hledá v přírodě a nejzákladnějších
prvotních pohybech, které mu poodhalují původ veškerého bytí. Pro odpovědi na otázky,
které provázejí člověka celým životem – odkud přicházíme, kdo jsme, kam směřujeme
– si Jiří Kylián vybral umění, které nejcitlivěji spojuje svět myšlenek,
duchovní svět s hmotným světem pohybu lidského těla. Zůstává na otevřenosti
diváka, nakolik je ochoten pochopit a přijmout nabízené poznání.
Gabriela
Genzerová |